pośrednictwo pracy Szczecin

Rodzaje odżywek białkowych. Jakie należy znać?

Rodzaje odżywek białkowych. Jakie należy znać?

Cze 21, 2019

Budowanie pięknie wyglądającej sylwetki wymaga stosowania różnych sposobów odżywiania. Jednym z etapów tego cyklu jest z całą pewnością budowa masy mięśniowej. By tkanka mięśniowa mogła odpowiednio szybko i wydajnie się rozwijać, niezbędne jest dostarczenie organizmowi wielu składników odżywczych. Wśród najważniejszym jest z całą pewnością białko. To właśnie dlatego tak wielu sportowców sięga po odżywki białkowe. Jak jednak wybrać wśród nich tę, która będzie najlepsza? By odpowiedzieć na to pytanie, wyjaśniamy, czym różnią się trzy najpopularniejsze typy odżywek na masę – hydrolizat, izolat oraz białka kazeinowe.

  1. Odżywki na masę – hydrolizat białek serwatki

  2. Odżywki na masę – izolat białek serwatki

  3. Suplementy na masę – białko kazeinowe

Odżywki na masę – hydrolizat białek serwatki

Hydrolizat białek serwatki to jeden z najpopularniejszych wśród kulturystów rodzajów suplementów na masę. Jego popularność bierze się z wielu powodów. Jednym z najważniejszych jest niska zawartość pozostałych składników mleka – węglowodanów oraz tłuszczy. Spore znaczenie ma też krótki czas wchłaniania, który w większości przypadków wynosi około pół godziny. Układając plan treningowy, warto pamiętać, by zawierające hydrolizat białek odżywki spożywane były w okresach okołotreningowych.

Odżywki na masę – izolat białek serwatki

Jeśli chodzi o odżywki na masę, alternatywą dla hydrolizatu może być izolat białek serwatki. Choć zawiera on więcej węglowodanów i tłuszczy, jego najważniejszym składnikiem nadal jest białko, którego poziom waha się wokół 90 procent. Temu pierwszemu nieco ustępuje pod względem wchłanialności, jednak mimo tego powinien znaleźć się w jadłospisie każdego sportowca – szczególnie rano oraz po treningach. Odżywki na masę zawierające izolat białek serwatki często są składnikiem wielu potraw przyrządzanych w stylu fit – na przykład omletów, placków, batonów czy koktajli.

Suplementy na masę – białko kazeinowe

Ostatnie z omówionych w tym artykule suplementy na masę to te zawierające białko kazeinowe. Cechuje je przede wszystkim bardzo długi okres wchłaniania. Paradoksalnie jest on zaletą tego typu preparatów, których spożywanie specjaliści polecają przede wszystkim przed snem. Nie tylko sprzyja on nocnej regeneracji i stymuluje wzrost masy mięśniowej, ale też wydajnie chroni przed przed nocnym katabolizmem. Poza wspomnianymi rodzajami, warto pamiętać też o koncentratach białek serwatki, które mogą okazać się doskonałym uzupełnieniem diety – wyróżniają się bowiem średnim czasem wchłaniania.